maandag 1 juni 2009

Recordpoging: 300 km op 1 dag

Woensdag 3 juni wil ik proberen om in één dag de 300 km grens te halen. Voor echte lange-afstand-fietsers misschien een eitje maar ik blijf meestal ergens in de 200 "hangen". Vorig jaar ben ik al eens met mijn shockproof naar Schoorl gefietst. Vijf uur 's ochtends weg en om elf uur kwam ik in Schoorl aan. 135 km op de teller. Onze familie heeft daar een leuk vakantiehuisje, net onder de duinrand. Ik zou toen de shockproof in de auto laden en weer met mijn vrouw naar huis rijden. Maar ik voelde mij na de pannenkoeken en koffie zo goed dat ik besloot om weer terug te gaan, dwars door Amsterdam heen. Om 22.00 uur kwam ik weer thuis in Tricht aan met 275 km op de teller. Woensdag wil ik hetzelfde doen maar dan nog een ommetje erbij van 25 km. En ik rijd dan op de M5 Low-Racer met tailbag. Deze fiets rijdt heerlijk licht en is natuurlijk nog aerodynamischer dan de shockproof. De tocht zal ongeveer gaan over Vianen, IJsselstein, Montfoort, Harmelen, Wilnis, Uithoorn, Amstelveen, Zwanenburg, Spaarnwoude - Noordzeekanaal per pont - , Assendelft, Uitgeest, Bakkum, Egmond, Bergen, Schoorl.

Terug door Alkmaar, langs Noord Hollands kanaal, Wormer, Zaandam, Amsterdam door, Abcoude, Maarssen, Utrecht door, Houten, Schalkwijk, Culemborg, Tricht.

Vier uur weg woensdagochtend en hopen op droog weer.

Wordt vervolgd...

Update 2 juni:
Morgen zijn er stapelwolken die zeer lokaal tot een korte bui kunnen leiden. De grootste vijand gaat toch de wind worden: matige noordwester, maar in het kustgebied krachtig. Ik heb natuurlijk een ligger maar het zal toch stampwerk worden denk ik. Naar Schoorl toe neem ik alle tijd, niks forceren en een zo kort en snel mogelijke route. Terug zal de wind niet draaien want tot vrijdag wordt een NW-wind voorspeld. Dan kan ik een beetje omrijden. Geen recht Amsterdam-Rijnkanaal maar een bochtige Angstel en Vecht bijvoorbeeld. Ik start om vier uur...welterusten.

GEHAALD !!






half zes en nog slaperig. Jaagpad langs de Hollandse IJssel







panoramisch uitzicht; +punt van een ligfiets











pontje over het Noordzeekanaal nabij Spaarnwoude








vakantiehuisje in Schoorl. Mijn tante vond deze houding véél te laag.








Veer over het IJ.









Dwars door Amsterdam blijft een belevenis















22.15: 300 km, na correctie 306 km

Om vijf uur was ik klaar voor vertrek. Het was nog een beetje mistig en vooral koud: handschoenen en muts kwamen nog goed van pas. Heerlijk rustig peddelde ik naar de grote brug bij Vianen, bewust zo energiezuinig mogelijk. Dus diep liggend, constant traptempo zonder "macho-uitspattingen''. R.i.s. blijft thuis ;-) . Veel oversteekpunten ben ik wandelend overgestoken om mijn knieen te sparen. Lekker straf windje richting Uithoorn, NW zoals voorspeld. Ik kon de teller rond de 25 houden zonder overdreven veel inspanning. In Bovenkerk (wat nu allemaal Amstelveen heet) bij een tankstation een goede bak Capuccino op. Cafés zijn nog dicht om 9 uur. Valt trouwens niet mee om rond die tijd aan koffie te komen want heel veel tankstations zijn tegenwoordig onbemand. Pinautomaten zorgen voor de betaling, geen personeel meer en dus ook geen koffie met gevulde koeken. Schiphol blijf ik een belevenis vinden. Zo liggend op je fiets zie je het ene vliegtuin na het andere de lucht in vliegen. In Halfweg zat ik op de 100 km. Alles voelde nog goed, geen pijn in de knieen en een fit gevoel. De wind was behoorlijk maar de temperatuur was prima: graadje of 15 denk ik. Precies om twaalf uur reed ik Schoorl binnen en werd ik verwelkomd door mijn schoonvader en zijn zus. Koffie met gebak, soep met broodjes en even een lekkere warme douche...heerlijk! Om 2 uur weer vertrokken met wind mee: wat een verschil! In een mum van tijd op of boven de 30 per uur. Ik besloot via Bergen naar Alkmaar te gaan. Ik moet nl een beetje omrijden want in Schoorl stond mijn teller pas op 130 km. In Alkmaar moest ik het Noord-Hollands-kanaal te pakken zien te krijgen. Viel niet mee.. slechte bewegwijzering als je die richting op wilt. Oostelijk van dat kanaal loopt een prachtig fietspad waar je windmee makkelijk 40 rijdt. Op naar Krommenie, veel vervelende wegwerkzaamheden daar en na Krommenie (marmoleumlucht ) richting Amsterdam. Weer dwars door Amsterdam.. ik begin die stad te kennen, prima fietsverbinding. Vanaf het Amstelpark hoef ik niet mijn best te doen om de kortst mogelijke route te zoeken dus ik peddel naar de Arena, Abcoude, de Vecht en besluit bij Kockengen af te slaan. Via Utrecht zou te snel gaan en zo kom ik nooit op de 300 km. Via Woerden (geboorteplaats) en Linschoten (opgegroeid) naar de Lek en bij Vianen weer de brug over. Ik moet nu nog zo'n 50 km rijden. Ik besluit om na Hagestein de Diefdijk richting Leerdam te pakken. In Leerdam zit ik er flink doorheen. Ik strompel naar een bankje en neem mijn laatste mars en een pakje drinken. De zon zakt alweer en de zonnebril kan opgeborgen worden. Ik doe mijn gewone bril weer op en daarna en veiligheidsbril...geen gezicht, maar geen wind in m'n ogen. Via Vuren rijd ik het laatste stuk langs de Waal. Weinig wind gelukkig. In Meteren moet ik nog 7 km om de teller over de 300 te krijgen. Ik maak nog een extra lus langs de manege van Deil en precies in mijn straat verdwijnt de 2 om plaats te maken voor de 3; een mooi moment en nog nooit gezien op 1 dag. Daar was het om te doen!

De volgende dag ben ik op pad gegaan met 2 GPS apparaten om mijn teller te ijken. Gelukkig is mijn teller iets te sloom. Ik rijd dus in werkelijkheid meer.. 10 km op mijn teller is 10.2 km op beide GPS-en. In totaal heb ik 306 km gereden.

2 opmerkingen:

marcel beekmans zei

zodan!!! jeejtje... is maar waar je zin aan heb!!:P

ik was nog in de buurt van Tricht. dit weekend, ben ff naar enspyk geweest nar de camping waar twee vrienden staan:P maare suc6 hoor:P

groetjes marcel

marcel beekmans zei

lol idd leuk a'dam met al die trams he