woensdag 5 november 2008

Banden.....!!!!



Eigenlijk haat ik dit onderwerp. Op mijn toerfiets kocht ik altijd vredestein perfect banden en klaar was kees. Op mijn racefiets betekende de combi latex binnenband met Michelin pro race buitenband een hele lage rolweerstand met vrijwel geen kans op een lekke band. Luik bastenaken Luik in de regen zonder lek...geweldig. Maar bij een Quest is het anders. Het zware gewicht geeft veel druk op de banden en de lichte antilekstroken beschermen niet afdoende. Mijn Quest werd afgeleverd met Vredestein Perfect Moiree en tijdens de proefrit had ik al mijn eerste lekke band. Toch reed ik daarna nog maar 1 keer lek met deze banden. Omdat de rolweerstand aan de hoge kant was wilde ik graag Schwalbe Kojaks onder mijn Quest. Tijdens de eerste rit eerst linksvoor lek (steentje) en daarna rechtsvoor (stukje doorn). Dit is een echte raceband met raceguard lekbescherming, leuk voor wedstrijden maar ik haat het om niet op tijd ergens te zijn omdat ik een lekke band heb en dan ook nog zwarte handen. Met koude verkleumde handen een band verwisselen....is dit nog leuk? Schwalbe maakt gelukkig de Marathon plus. Deze band is vrijwel niet lek te krijgen door de smartguard antilekstrook , zie test http://www.fietsersbond.nl/dbfilestream.asp?id=2856 . Vandaag vers gekregen en meteen gemonteerd. Het monteren viel erg mee.. de hoogteslag die ik er bij de Kojak vrijwel niet uit kreeg bleef nu achterwege. De band is wel veel zwaarder dan de Kojak. Ik gebruik Schwalbe binnenbanden met Frans ventiel. Deze zijn licht en smal in vergelijking met de Vredestein BB. Bovendien blijven deze banden zeer lang op druk, veel langer dan binnenbanden met een hollands ventiel. Met de banden opgepompt tot 7 bar was ik klaar voor de eerste test. Zouden ze nog snel zijn?? Het acceleren ging prima.. ik reed door tot een lekker tempo wat makkelijk vol te houden. Met mijn oude banden zou ik nu in de 30 moeten rijden weet ik. Een blik op de snelheidsmeter: 32 per uur. Dat viel niks tegen! En dat met tegenwind. Op een mooi lang fietspad langs de betuwelijn wil ik mijn topsnelheid meten. Een beetje wind mee en een graad of 8. Kap op de fiets, jack uit en alles uit de kast. Ik kwam tot een max van 52 per uur. Dat is redelijk normaal voor mij, ik rijd nooit veel harder. Heb in de zomer eens 58 gehaald met flinke wind mee maar de 60 heb ik op mijn teller nog niet gezien. Het comfort op klinkers was ook goed, goede grip...dus wat zou ik tobben: dit zijn mijn banden!




Geen opmerkingen: