maandag 5 januari 2009

knie

Zoals al gezegd: tijdens de tweede helft van de oliebollentocht kreeg ik last van mijn rechterknie. Gisterochtend voelde ik niks meer dus ben ik weer gaan rijden. Na 20 km kreeg ik weer pijnlijke steken aan de binnenkant van mijn rechterknie. Voorzichtig de kortste weg naar huis gereden. Ik heb besloten om nu zeker twee weken niet meer te rijden in de Quest. En ik heb nieuwe cranks besteld met nieuwe tandwielen: 170 mm lang, 30-42-52 tands. Ik ken deze knieklacht goed omdat ik links precies dezelfde klacht heb gehad. Uiteindelijk heb ik toen een partiele mediale menisectomie gehad. Van de binnenmeniscus is toen een stukje afgeknipt. Tijdens de (kijk)operatie zei de orthopeed dat de meniscus in aanleg aan de binnenkant zwak was en dat ik precies dezelfde klachten ook in de rechterknie kon verwachten. En dat zou nu dus het geval kunnen zijn. Jammer, maar het is even niet anders.

Update 3-2-2009:
Nieuwe kortere 170 mm triple cranks gemonteerd. Verder nieuwe fietsschoenen gekocht die werkelijk zalig zitten: Cannondale; veel ruimte in de voorvoet, goede steun. En de shimano schoenplaatjes maximaal richting de hak geplaatst. Dit zou knieklachten kunnen voorkomen.
Gisteren voor het eerst na twee weken weer eens in de Quest gekropen voor een korte rit: 5 km. Gelukkig voelde ik geen pijn, wel moet ik erg wennen aan de nieuwe instellingen. Het lijkt alsof ik totaal geen kracht kan zetten. Ik laat het even zo. Verder ben ik mijn beenspieren rondom mijn knie aan het afbeulen. Quadricepstraining op de leg extension. Diepe squats op de Galileo trilplaat. Het voelt allemaal wel goed. Wandelen en hardlopen geeft ook geen pijn dus doe ik ook, alles in dienst voor mijn grote liefde: Fietsen.

1 opmerking:

rv zei

Hoi Paul, succes met je knie!