zaterdag 28 februari 2009

bandentest

Mijn Quest staat behoorlijk in de belangstelling. Het zou best zo kunnen zijn dat hij morgen verkocht is. Omdat ik al een tijdje benieuwd ben naar de rolweerstand van de Schwalbe Kojak met antileklint is dit één van de laatste mogelijkheden om een bandentest uit te voeren. Vandaag dus met een setjeVredestein perfect moirees naar een behoorlijk hoge brug om wat uitroltesten te doen á la Wim Schermer. Er was gelukkig niet veel wind en ik hoop dat die factor constant blijft. Eerst maar eens de Kojaks voor op 6 bar zetten. Gelukkig werkt mijn pomp goed (SKS) en loopt de druk niet terug tijdens het pompen. Ik zet de Quest in een mooi gootje van de brug, zet de teller op nul en laat hem rustig naar beneden rollen. Ik kom tot een maximum van 28,5 km/uur zie ik. Het is een rustige weg en ik heb met één weg van rechts te maken waar ik voorrang aan moet verlenen. Gelukkig komt er niet één keer een auto (of fiets!) van die kant. Als de fiets echt stil staat plant ik een stokje in de berm. 0.59 staat er op mijn teller. 590 meter ongeveer dus. Maar ik bedenk me dat ik vrij rechtop in de fiets zat, niet ontspannen achter mijn schermpje. Overigens had ik geen kap op de Quest, het gat is gewoon open. Nog maar een keer dan, maar ontspannen liggend en ik kijk door het scherm: ik kom nu 15 meter verder! Verrassend dus. Dit herhaal ik nog twee keer en ik kom nu vrijwel steeds op hetzelfde punt uit. Ik bedenk me dat ik nog best tijd heb om te varieren met de druk. Ik pomp tot 7 bar en kom 3 meter verder en heb een topsnelheid van 29,5 km/uur. En dezelfde waarde bij herhaling.
Nu pomp ik de Kojak met lint op tot 8 bar. De band voelt keihard aan. Tot mijn verbazing rijd ik de oude stokjes in de berm flink voorbij en eindig ik elf meter verder. De teller geeft nu 630 meter aan en ik reed even 30 per uur. Nu twijfel ik, zou de wind zijn gaan liggen? Boven op de brug zet ik de spanning nog één keer terug naar 6 en rijd naar beneden. Gelukkig blijft de Quest weer keurig staan bij het eerste stokje. Geen veranderingen dus.
Nu de Perfect Moirees er om. De tijd vliegt merk ik maar het is wel leuk werk. De Moirees zet ik op hun geliefde druk: 6 bar. Ik ben zeer benieuwd, mijn gevoel zegt dat de Kojaks zeer snel zijn. Maar halverwege de test zie ik de teller al de 31 per uur aanraken. Ik kom uit rond de 660 meter (volgens mijn teller) en maar liefst 39 meter (opgemeten met meetlint) verder dan de Kojaks . Deze band is dus veel sneller dan de Kojak met lint. Daarna de druk op 7 bar; ik kom nog 3 meter verder. Tot slot op 8 bar, dit wordt de recordafstand, weer 3 meter verder: 670 meter en ik rijd even 31,5 km/uur. Ter controle zet ik de Moirees nog even op 5,5 bar. De banden zijn nu aardig in te drukken. Ik kom tot 630 meter en bij hetzelfde stokje als van de Kojaks op 8 bar. Wat moet ik met al deze gegevens? Ik weet nu in ieder geval 3 dingen; achter mijn schermpje wegduiken geeft een behoorlijke snelheidswinst (15 meter). Kojaks met lint zijn op 8 bar te vergelijken met een perfect moiree op 5,5 bar. Wil ik echt snel dan moet ik de perfect moiree op 7 bar zetten (8 mag eigenlijk niet). Het laatste ga ik de komende tijd doen. Nog even de conclusies op een rij:

KOJAK met antiplatt geel (35-406)

bar - afstand (m)
6,0 - 600
7,0 - 603
8,0 - 630

PERFECT MOIREE (35-406)

bar - afstand (m)
5,5 - 630
6,0 - 660
7,0 - 663
8,0 - 670

4 opmerkingen:

rv zei

Hoi Paul,
Interessant! Dit onderzoekje gecombineerd met de test van Wim Schermer suggereert wel dat het anti-lek lint toch een behoorlijk negatieve impact heeft.
Groet, René (rijdt nu ook met PMs)

Wim Schermer zei

Hi Paul en René,
Deze proeven bewijzen inderdaad dat het antileklint alle vaart eruit haalt. Ik heb gemeten dat een Kojak 10% sneller is dan een even brede Perfect Moiree. Met het lint is de Perfect Moiree op 6 bar 10% sneller. Dit toont aan dat het lint de resultaten met 20% verslechteren. Gauw weggooien die linten dus :)
Een band verwisselen duurt 5 minuten, rijden met anti-lek linten heb je de hele dag last van.
Groeten,
Wim

Teun Geeroms zei

Hmm inderdaad verrassend, ik heb met mijn vorige PM's om de 1500km lek gereden, nu met de kojak de eerste maal op 400km, maar aangezien ik de kojaks zonder bandenlichters om kan leggen laat ik mijn idee van antilek linten maar varen :-)

simply red zei

Hoi Wim,

Helaas heb je gelijk. Het zou mooi geweest zijn als de Kojak met lint qua prestatie in de buurt zou blijven van de Moiree. Maar nee. Zelfs als ik de Kojak op 8 bar zet ben ik nog 5% minder snel dan de Moiree op 6 bar. Ik verlies bij een gem van 30 km/uur dus 3 minuut per uur. Ik ga dan met de Kojak nl 1,5 km/uur langzamer. Conclusie: alleen bij een lekke-bandenfrequentie van vaker dan 1 per 60 km kan je beter de anti-lekstrips gebruiken.